יא חביבי שבוע האופנה תל אביב

חלי בן שחר | 19 מרץ 2019
 

העיר ללא הפסקה ביחד עם מוטי רייפ, המפיק שלא נח לרגע, פתחה השבוע את שבוע האופנה תל אביב לקול שאון חובבי האופנה וכשלושה ימים בלבד לאחר האירוע המפואר של משרד התרבות לרגל 70 שנות אופנה, עליו היה אמון גם כן מיסטר רייפ.

 

נודה ולא נבוש, לאחר האירוע שהתקיים בגני התערוכה עם מגוון תצוגות של מיטב המעצבים, שאלנו את עצמנו האם יש לנו צורך בעוד שלושה ימים עמוסי תצוגות. והתשובה לאחר יומיים מרוקני סוללה וזיכרון בסמארטפון –  היא כן.

 

שואו לחוד, ותצוגות אופנה של מונו ברנד; מהודקות, מתוכננות היטב, בעלות קונספט דגם פותח ודגם מסיים הן לא משהו שמותג אופנה ששואף להיות בליגה של הגדולים יכול לוותר עליו.

 

כן, למעצבים הישראלים שמעוניינים (ויכולים, כי להעמיד תצוגה לא כל אחד יכול פיננסית ולא רק) מגיעה שתהיה במה מכובדת, כמו בכל מדינה מודרנית שמכבדת את עצמה. והשנה הגדילו לעשות במשרד הכלכלה והתעשיה ומטה כחול לבן בבחירתם לתת חסות לאירוע.

 

ערב הגאלה הפותח, התקיים במתכונת של תצוגת יחיד של גדעון וקארן אוברזון, פינאלה למפעל חיים של שישים שנה, ורגע לפני פרישה מעולם הקוטור לטובת התמקדות בקטגורית בגדי הים המצליחה.

 

הקולקציה המונוכרמטית בעיקרה, של אוברזון מיועדת לנשים חזקות, עצמאיות, קרייריסטיות וככזו היא הוצגה על פרזנטוריות שתואמות את הקהל אליו כיוון המותג בכל שנותיו, נשים כיעל אבקסיס המופלאה שצעדה על המסלול בביטחון.

 

 

מחווה למותג הוותיק בדמות טלאים והדפסים של שם המותג שהוצמדו לשמלות הערב והטופים.
צילום: אבי ולדמן

 

 

 

אבקסיס, מאירה את המסלול
צילום: אבי ולדמן

 

 

ובמעבר ליום הראשון של שבוע האופנה שנפתח באופן מפתיע בתצוגת סנדלי שורש. כן כן, מה שקראתם. בעולם בו מותג היוקרה בלנסיאגה מציג שיתוף פעולה עם סנדלי קרוקס, אין מקום להרמת גבה שמותג שהפך לסימן זיהוי לישראלים בחו"ל יעמיד תצוגה משל עצמו בשילוב פריטי לבוש שעוצבו בהשראת הדגמים על-ידי מגוון מעצבים ישראלים צעירים וותיקים.

 

 

אייקון ישראלי. צילום רפי דלויה

 

 

הבאה להציג, לארה רוסנובסקי, תצוגה משובבת עיינים על שלל צבעים, חיבורי טקסטורות, בדים והדפסים מקוריים פרי עטה של המעצבת עצמה.

 

ההשראה לקולקציה נלקחה ממסעותיה של המעצבת בחמישה עשורים. החל מארץ הולדתה מוסקבה עם איטרפרטציה לקולקצייה בדמות נקודות הפולקה, דרך הדפסי החיפושיות הלקוחים מעולמה המוזיקלי בשנות ה-70 ועד למסעות המעצבת בהודו.

 

אם שמעתם בשידור הדיגיטלי שלנו מחיאות כפיים סוערות לאורך כל התצוגה, הייתה זו אמה של רוסנובסקי שישבה לידנו מפוצצת בגאווה ובצדק.

 

 

Ready to wear. צילום: רותם ברק

 

 

דגמי גברים לטובת התצוגה בלבד. חבל. צילום: רותם ברק

 

ההפצעה הגברית בתצוגה של רוסנובסקי מביאה אותנו הישר לתצוגת הגברים של באמוס סקוור שהציגו קולקצייה בהשראה של קרקעית הים עוד הוכחה לכך שאופנה שואבת את מקורות ההשראה שלה לא אחת מאקטואליה סביבתית. חברת פנטון העולמית בחרה את גוון הקורל כצבע השנה ל2019 בעקבות הדיבור העולמי שעוסק בשמירת שוניות האלמוגים…

 

ובחזרה לבאמוס, ההשראה יושמה בצורה מרשימה לאורך הקולקציה, עם חליפות בגווני פסטל מחוזקים ומשחקי שקיפויות בדגמים שמותחים את גבולות החליפה הקלאסית.

 

 

ברק שמיר צולל לחליפה סגולה. צילום: אבי ולדמן

 

 

מורידים חליפות. צילום: אבי ולדמן

 

 

יופי הוא עניין של טעם. אבל טעם הוא דבר נרכש ומושפע לרוב על-ידי מכתיבי אופנה.

 

תצוגת המחלקה לעיצוב אופנה בשנקר השנה נפתחה באופן מפתיע בפרוייקט שיחזור בגדים תקופתיים שנעשתה על-ידי סטודנטים בשנה ב בביצוע שהוא לא פחות ממושלם.

 

מושגים כמו מחוכים, קרינולינות, באסלים ותחתיות הוחיו מחדש תחת ידהן היצירתיות של הדור הבא.

 

חובבי הסדרות התקופתיות התעלפו לרגע מכל היופי ההיסטורי הזה. צילום: אבי ולדמן

 

 

לאחר הפרולוג התצוגה שינתה פניה ב180 מעלות לטובת הטוב והמוכר, יצירות מופת של סטודנטים שהוצגו על-ידי סטודנטים, בוגרים, מרצים לצד דוגמנים מנוסים.

 

שלושים דגמים שונים עלו בזה אחר זה, בשלל צבעי הקשת ותחת הכותרת 'כולנו שונים וכולנו שווים' כאשר את ההצגה גנבו אוהד ואיתן נורי, שצעדו עם בן ארבע, פרי הורות משותפת בחולצה של MISMAS 'זה רק הלב שלך שקובע מה זו משפחה'

 

 

עיצבו תומר סטולבוב, דור פיצ'ון ומוריה גואטה. צילום: אבי ולדמן

 

 

לקראת התצוגה של דרור קונטנטו הגיעה לפרגן הלקוחה מספר אחת, הלא היא שרת התרבות והספורט מירי רגב, זו שעשתה לקונטנטו יח"צ וסיפתח מהסרטים, לבושה בשמלת ערב שלו בפסטיבל קאן.

 

כשרגב מגיעה הפוליטיקה מתערבבת, מה שיוצר מסיבת עיתונאים ספונטנית בה רגב מנסה להוציא מרייף את דעותיו הפוליטיות ברוח טובה כשלצידה חנוך דאום בחליפת פסים מנומרת.

 

הסיכום של כולם שביופי אין פוליטיקה, אך בואו נודה על האמת (ובהקשר לאייטם הקודם) היא משמשת כלי יצירתי להעברת מסרים נוקבים.

 

 

פאשניסטים: אנה ארונוב, רגב ודאום. צילום: אור גפן

 

 

קונטנטו הצעיר, ניחן בכישרון מולד להוציא נשים בכל המידות והגזרות מרוצות ושמחות בחלקן.

 

החינניות שלו, אהבת האדם ובעיקר הכבוד שלו לגוף הנשי, ניכרים גם על המסלול עליו צועדות דוגמניות בכל הגזרות מחוייכות וזוהרות בשמלות ערב בהשראה לטינית, מעוטרות באבני סברובסקי וקריסטלים המזוהים עם המעצב.

 

הדבר המיוחד והשונה השנה בתצוגה של דרור הוא התעוזה לפתוח את התצוגה עם סמל המאבק שלו בשנים האחרונות לשינוי אידיאל היופי. קונטנטו בחר לפתוח את התצוגה עם הבחורה אותה הוא מכנה "המוזה" שלו, שמחה גואטה. רבים יכולים לדבר על כמה שינוי אידיאל היופי חשוב ומבורך, קונטנטו הוא הראשון לבצע.

 

 

שמחה גואטה, במעבר טבעי ממסלולי המכשולים של השרדות למסלול האמיתי. צילום: אבי ודלמן

 

 

שביט ויזל בדגם החותם את תצוגת האופנה. צילום: אבי ודלמן

 

 

 

התצוגה הבאה של המעצב שי שלום, תצוגת ריזורט משגעת בשלל צבעים שללא ספק יהיו הלוהטים בקיץ הקרוב ובינהם כתום, צהוב זרחני וירוק.

 

דיוק ועבודת חייטות מרשימה של שלום, יצרו קולקציית ריזורט נונשלנטית וחסרת מאמץ.

 

 

קולקציה משלימה ומושלמת של תיקי יד. צילום: אבי ולדמן

 

 

הסוואנה כמרקחה, נועם פורסט על המסלול. צילום: אבי ולדמן

 

 

חותמת את היום הראשון התצוגה של אלון ליבנה, עם אורחות של כבוד בשורה הראשונה אנה ארונוב, נעה קילר ונטע בריזילי.

 

אנחנו לא בטוחות מה נטע ברזילי, סמל ומופת להעצמה נשית, חשבה על הקולקציה שנקראה על שם פרח מפתה Aconitum ושעוצבה בהשראה של סיפורי כישופי נשים 'שטניות' בסקוטלנד, דוגמניות דקיקות למשעי שצעדו על המסלול, חלקן בפנים מכוסות ברקמות עשירות.

 

לעיתים נדמה שבשביל ליבנה האשה היא רק תירוץ, קנבס לעבודת יד מרשימה.

 

קולקציית המסלול מחסירה פעימה ובאותה נשימה אנחנו תוהות אם המעצב, שהוא כבר מזמן יותר ממעצב מקומי, מכוון רק לכוכבות שמעבר לים.

 

עם הפנים לחו"ל. צילום: עדי סגל

 

 

 

אומנות או נמות. צילום: עדי סגל

 

 

היום השני של שבוע האופנה שם את האירוע על המפה התקשורתית: עם תצוגת אופנת בגדי הים של "BANANHOT"  ופצצת אנרגיה צהובה בשם נטע ברזילי.

 

הטאלנטית שאמש ישבה כאחרונת האורחות בקהל כבשה את המסלול בפינאלה לצדן של הדוגמניות המצליחות ובעלות המותג נטע אלחמיסטר ונועה בני.

 

באסה לפזז בבגד ים וגרביון אבל סבבה לאזור אומץ לפזז ליד שתי אושיות אינסטגרם צעירות וחטובות להחריד ולצאת דיוה. בעיקר אם החסות היא של מותג מזון מהיר שגם העמיד המבורגרים וצ'יפסים לרשות הדוגמניות רגע לפני העליה לבמה.

 

ובשורה התחתונה? במדד ההצלחה? אין גוף תקשורת אחד שלא העלה את האייטם, מערוצי הבידור ועד לעיתון הארץ המעונב. ככה עושים באזז.

 

 

שוברת תקרות זכוכית ואחוזי רייטינג. צילום: אבי ולדמן

 

 

בחזרה לתחילת היום, תצוגת דורין פרנקפורט בהשראת שורשיה בארץ יקהלנד תחת השם "בן יהודה שטראסה", מביאה קולקציה מוקפדת עם רגליים על הקרקע, כיאה לשועלה ותיקה שמבינה את צרכי הלקוחה.

 

את הזכרונות שלה ממפיות הקרושה ועגלות התה, מתרגמת פרנקפורט לקולקציה מונוכרמטית עם נגיעות של תכלת וסגול עז, להדפסי פרחים בהשראת כלי חרסינה ובשימוש בחומרים כמו סאטן וטול שנותנים נגיעה קלאסית לקולקציה העכשווית.

 

 

פרנקפורט גרמניה. צילום: אבי ולדמן

 

אם פרנקפורט היא נושאת הלפיד של דור המעצבים הוותיקים, מגיעה התצוגה של אניה פליט הצעירה שמאזנת את הדיוק בקולקציה יותר מופשטת ואומנותית.

 

קשה לפספס את ההשפעה מעולם הלנג'רי הנינוח והחושני בצלליות שהן מחבקות וקרובות לגוף אך משאירות מקום קל לדמיון, לצד שמלות ערב וכלה, יצרה פליט קולקציה מוכנה ללבישה שיכולה לשרת מהבוקר עד הלילה עם טוויסטים קטנים בצורת הלבישה. על המסלול החל מחליפות סאטן בהשראה אנדרוגנית, חלוקי קימונו שישתלבו נפלא עם ג'ינס ועד לשמלות ערבת קטנות דמויות קמיסול. התצוגה נחתמה באופן מפתיע עם הזמרים נעמה, גיא ויהל. מופע חימום לברזילי שהפציעה כאמור בהמשך היום.

 

 

מרדימה או מרשימה? צילום: אבי ולדמן

 

 

 

הכי רומנטי שלה. אניה פליט 

 

התצוגה הבאה חממת מפעל הפיס תמיד מעוררת סקרנות ומספקת את הסחורה, הלא מדובר בדור הבא של המעצבים ובאלו שהצליחו לבלוט מספיק בכדי להשתתף. הקהל שמורכב בחלקו מקרובים וחברים שבאו להרים, מעביר הילוך בין תצוגות הבוקר להמשך היום. שבעה מעצבים נבחרו על ידי ועדה אומנותית למענק כספי וליווי.

 

קים דרור בעלת קימקה סטודיו, שירלי לסרי  בעלת המותג "פטי פואה", מיכל ירסאנש מנגיסטו, שאדי עבד, ערן צמח ושרה אנשין בעלי המותג Okem, שירן ראובן בעלת המותג mamo וענר שבח בעל המותג aner 5777.

הפרויקט נחשב להצלחה גדולה וחלק מהמעצבים שזכו בשנים עברו אף הוזמנו להציג בתערוכות מובילות בחו"ל.

חממת המעצבים, עיצוב קים דרור צילום: אבי ולדמן

 

זכו בפיס, עיצוב שאדי עבד
צילום: אבי ולדמן

 

את הספוילר על בננהוט כבר קיבלתם, אבל לא התאפקנו עם עוד תמונה מהאירוע המכונן.

 

 

בן זיני וטיילור מלכוב בתצוגה בהשראה אפריקנית. צילום: אבי ולדמן

 

 

אחרי כל מסיבת החוף היה קשה לנחות בחזרה למטרה לשמה התכנסנו. ולסקר את התצוגה הבאה מבלי לצפות לשפנים מהכובע. כמה טוב שעידן לרוס, שם שמעורר סקרנות ללא צורך בקסמים חיצוניים, בכל זאת התהדר בכמה אושיות שצעדו על המסלול החל ממלי לוי שפתחה ועד דנה פרידר שסגרה בריקוד קטן ובחיוך גדול וכובש. בשנים הקודמות היה זה עידן לרוס שהושפע מחדר המיטות, השנה הציג המעצב קו יותר מהודק ומבלי לוותר על הנונשלנטיות המזוהה עמו, בקולקציה מחמיאה ונשית, שהושפעה מהאייטיז על שלל שמלות המעטפת, כריות הכתפיים ומשחקי א-סימטריה.

 

 

נשיזם. צילום: ערן לוי

 

 

 

רונית יודקביץ חורכת את המסלול. צילום: נוי ארקובי

 

 

 

תצוגת משכית מעוררת תמיד סקרנות רבה, וזוכה לביקורות אוהדות רק מעצם האייקוניות של בית האופנה המיתולוגי שנפתח מחדש על-ידי המעצבת שרון טל. על אף ההשראה לקולקציה שנלקחה מהטבע או לייתר דיוק מעונת החיזור של הדוכיפת נראה שבית האופנה אינו מתיימר לשנות את הקו הארצישראלי המזוהה עמו או את כתב ידה וסגנונה האישי של טל, הגם אם נדמה שכבר ראינו חלק מהפריטים בגרסה זו או אחרת בעונות הקודמות. ועדיין, אי אפשר להתעלם מהאיכות העילית, הדייטילים המדוייקים, הריקמות העשירות העשויות עבודת יד או נגיעות הזהב הים תיכוניות שתמיד עובדות עלינו.

 

 

עבד לפני 65 שנה ועובד גם היום. צילום: אבי ולדמן

 

 

 

תחילת עונת החיזור. צילום: אבי ולדמן

 

 

היום השני נחתם עם מותג התכשיטים Yvel שהעמיד פעם נוספת תצוגה לעמותת רוח נשית.

 

אם בשנה שעברה היו נשות העמותה מעורבות בעיצוב הבגדים, הפעם לאכזבתנו, ההתקשרות מול העמותה הייתה בהצדעה לנשים הסובלות מאלימות כלכלית ופיזית ובתרומת ההכנסות מהערב ואילו הפריטים עצמם היו פרי עיצובם של מעצבים ישראלים שנתנו במה לתכשיטים שענדו נשות חברה ואושיות אופנה וטלויזיה שצעדו על המסלול.

 

פתחה את התצוגה סיליה לוי, דודתו של בעלי המותג יצחק לוי. סיליה בת ה-95 קיבלה ליווי ספונטני על המסלול מראש עיירית תל-אביב רון חולדאי שנחלץ בספונטניות לעזרתה יש יאמרו שלא לצורך ויש שנמסו מהמחווה.

 

אחריה עלו ג'ני צרוואני, לאה שנירר, יעל חולדאי, סנדי בר, שלי גפני ועוד. חתמה את התצוגה הדוגמנית הבינלאומית והפנים של המותג, מורן אטיאס בתכשיט בשם 'נוצה כחולה' המוצע למכירה 4,500,000  דולר בלבד.

 

האביר על הסוס. חולדאי. צילום: אבי ולדמן

 

 

כמו נוצה. אטיאס מתוכשטת. צילום: אבי ולדמן

 

היום האחרון של שבוע האופנה נפתח בתצוגה המסקרנת של מותג הפלאס סייז רתמה של המעצבת רתם לויטן.

 

רתמה פרצה לחיינו ביחד עם נטע ברזילי (פעם שלישית בכתבה גלידה) עוד בימי הכוכב הבא עת הלבישה את נטע בפיסים אדג'ים מתוך קולקציית הגמר שלה בשנקר שעסקה במידות גדולות.

 

הבאזז לא שכח, ולויטן ידעה לנצל את המומנטום ולהיכנס לקטגוריה שאינה מטופלת כמעט בקרב המעצבים הישראלים.

 

בחזרה לתצוגה, Retema's Royal Squad מדובר בקולקציה שאינה מנסה לטשטש את הגזרה או להאדיר אותה פשוט לתת מענה לצורך אמיתי בבגדים לבישים, פרקטים, ספורטיבים וצעירים למידות גדולות.

 

ריי שגב על המסלול. צילום: אבי ולדמן

 

לא עוצרות בשחור. צילום: אבי ולדמן

 

 

מאה שמונים מעלות משם, בצל של האנגר 11, התצוגה הבאה של מותג בגדי הים 'רינקיני' בעיצובם של נטלי דדון ורינת גולן.

 

קשה לדעת כמה דדון הייתה מעורבת בעיצוב הקולקציה בהתחשב בכך שיצאה לפני ימים אחדים מההסגר בבית האח הגדול, אך אין ספק שסגנונה האישי מוטבע בקולקציה הסקסית במיוחד שגולת הכותרת שלה היא דגמים מבגדים בצבע גוף שקוף המתוכשטים בסברובסקי שלמתבונן מרחוק יראו כציורי גוף.

 

לאחר שיום קודם המותג המתחרה גנב את כל הפוקוס, הגיעה 'שפיטה' משאבת תשומי בזכות עצמה להציל את סיקור התצוגה.

 

דדון במסר של אהבה עצמית. צילום: אבי ולדמן

 

התצוגה הבאה היא אחת המסקרנות של שבוע האופנה, וככזו מילאה את האולם, היציעים, הגלריה וכל מקום עם שדה ראיה חלקי למסלול. מדובר כמובן בתצוגה של שחר אבנט בוגרת שנקר שהלבישה לא אחרת מאשר את ביונסה ולא סתם, אלא עיצבה עבורה שמלה ששירתה את הזמרת האגדית בסיבוב הופעות שלם.

 

אבנט שזכתה בשבוע קודם בפרס מעצבת השנה באירוע 70 שנה לאופנה הישראלית, הצליחה בתצוגה להצדיק את הציפיות הגבוהות ממנה.

 

האומנות של אבנט הצליחה לבוא לידי ביטוי בצורה מקסימלית בתצוגה שהייתה מופע מחול מודרני שעשה חסד עם הטולים המזוהים עם המעצבת.

 

אבנט, ממעוף הציפור. צילום: חלי בן שחר

 

למוקירי אומנות. צילום: אבי ולדמן

 

לפני 30 שנה הקימו סיביל גולדפיינר וקרול גודין את בית האופנה הישראלי comme il faut

 

אך רק בשנים האחרונות התחיל בית האופנה לשאת אג'נדה פמיניסטית לפיה מעוצב ומשווק המותג. הקולקציה נקראה האדישות היפה ('La belle indifference') , מושג פסיכיאטרי מהמאה ה-19 המתאר מראה אפטי. ומאחורי הרעיון לקולקציה מבקשות המעצבות לקעקע את האדישות בפני תחלואי החברה בינהם חוסר ביטחון מגדרי.

 

הפריטים שהקשר בינהם לאג'נדה אולי מסתכם בדוגמנים שצעדו במראה אנדרוגני כמעט אחיד, נוצרו במחשבה על הקונה הממוצעת של המותג; אשה קרייריסטית ופרקטית. כזו שמקדישה מחשבה נוספת לפני שהיא עורמת עוד מספר ז'קטים למלתחה. 

 

mix and match. צילום: אבי ולדמן

 

 

אג'נדה חברתית. צילום אבי ולדמן

 

 

התצוגה הבאה של המעצבת הצעירה אוריה עזרן, אם תרצו אושיית רשת בפני עצמה עם למעלה ממאה אלף עוקבים ורשימת לקוחות מוכרות בינהן אילנית לוי ויעל בר-זוהר.

 

עזרן שצמחה מהשטח הצליחה להביא לתצוגה הראשונה שלה רמה גבוהה בהשראה עתידנית. ובכדור הבדולח הזה; דמות רוקיסטית, סקסית ונועזת בזכות השימוש בבדים מטאלים מנצנצים, וולנים לא שגרתיים ושרוולים דרמטיים.

 

 

מגלה עתידות, עזרן
צילום: חלי בן שחר

 

מעוצמה וGirl Power  לקצת קיטש שבאופן מפתיע מצליח להידמות לקוטור.

 

אנחנו מדברים כמובן על תצוגת בובספוג לעמותת 'כנפיים של קרמבו' בהנחייתו המצויינת של אייל קיציס. 

 

מיטב המעצבים הישראלים מצליחים לפרוץ את גבולות היצירתיות, בעיצובים צהובים זרחניים בהם מוטיב ה'בוב' שזור הרבה מעבר לרק השראה.

 

הדגמים כולם מוצגים על אושיות מרוסלנה רודינה בדגם 'מחויט' של שלומית אזרד, ארבל קינן בשמלת מעיל תפוחה של ויוי בלאיש, מאיה ורטהיימר בשמלת מגבת של ירון מינקובסקי, לירן כוהנר בשמלה פייתית של שני צימרמן ועוד ועוד.

 

ולא נותר לנו אלא להתאכזב שאת הדגמים לא נוכל להשיג בחנויות, ולו לפורים הקרוב.

 


ולא נותר לנו אלא להתאכזב שאת הדגמים לא נוכל להשיג בחנויות, ולו לפורים הקרוב. צילום: אבי ולדמן

 

 

ולסיום סיומת, חותם את שבוע האופנה מעצב העל ויקטור 'ויוי' בלאיש.

 

שם הקולקציה FIRE WALK WITH ME בהשראת שנות הארבעים של המאה הקודמת. העידן שלאחר מלחמת העולם השנייה, מהפכה של נשים חזקות בעולם חדש.

 

לחובבי המעצב שהורגלו אל בדי המשי והפשתן בצלליות חופשיות ורכות ובפריטים שהם קוטור לאירועים הארד קור, נכונה הפתעה בדמות קולקציית קז'ואל ראשונה, מפוסלת על הגוף, עשירה במחוכים ובפלטת צבעים צבאיים. שתהיה זמינה למכירה בקרוב בחנות גלריה חדשה.

 

ואם לסיים את שבוע האופנה אז בכזו בשורה.  

קמיקזה, או במילים אחרות למות על זה. צילום: אבי ולדמן

 

 

לא מוותר על השמלות המזוהות עמו. צילום: אבי ולדמן

 

 

 

שינוי גודל גופנים